Tuesday 6 December 2016

Tip berjalan jauh atau melancong

Musim cuti sekolah sudah pun tiba. Saya percaya ramai ibu bapa mengambil kesempatan ini untuk membawa anak-anak pulang ke desa menemui datuk dan nenek tercinta. Selain itu, ada juga yang telah merancang untuk pergi melancong ke satu tempat atau destinasi yang berjaya menambat pilihan di hati.
Walau pun demikian, ibu bapa perlu bijak mengurus perbelanjaan dan merancang perjalanan agar masa yang diperuntukkan untuk bercuti menjadi sangat bermakna!! Percutian yang berkualiti pun ada tau! Haha..Percutian berkualiti bermaksud, apabila kita pulang sahaja daripada bercuti, kita akan sentiasa teringat akan kenangan sepanjang percutian tersebut. Baik kenangan indah atau kenangan pahit pasti tersimpan dalam kotak fikiran kita!

TIP SEBELUM PERGI MELANCONG

1- Buat perancangan awal- 
Tarikh yang dipilIh, destinasi, kenderaan yang akan digunakan dan anggaran bajet yang perlu ada. Perancangan awal perlu dilakukan agar percutian kita tidak menjadi kelam- kabut dengan rancangan yang sentiasa berubah- ubah. Banyak pilihan & tempat menarik boleh dilawati dan carian bolehlah dilakukan di Internet untuk mendapatkan maklum balas dari pihak orang ramai.

2- Periksa kenderaan anda-
 Jika bercuti menggunakan kenderaan sendiri atau pun kereta sewa, pastikan kenderaan tersebut berada dalam keadaan baik dan selamat. Jangan pulak bila nak bergerak baru perasan tayar sudah menjadi kempis kerana bocor atau 'allignment' kereta sudah tidak tepat. Elak risiko dengan menghantar kenderaan tersbut ke pusat servis kereta dahulu.

3- Bawa keperluan secukupnya - 
keperluan yang dimaksudkan ialah pakaian, peralatan diri dan wang. Jika bercuti ke tempat yang berhawa dingin, jangan tertinggal pula baju panas di rumah!!. Kecuaian tersebut menyebabkan kita terpaksa mengeluarkan belanja yang sepatutnya dijimatkan untuk membeli baju panas baharu!. Wah.. wang tersebut elok sahaja digunakan untuk menampung keperluan belanja yang lain.

4- Pastikan membawa kit kecemasan- 
Bagi anda yang perlu membawa ubat atau apa sahaja yang diamanahkan oleh doktor untuk merawat masalah kesihatan anda atau anak- anak, pastikan item ini berada dalam tempat yang paling selamat. Patuhi nasihat doktor dengan tidak melupakan masa yang perlu diambil untuk makan ubatan tersebut walaup[un anda sedang seronok bercuti.
Yang bawa suplemen Shaklee pun, boleh isi dalam 'pillbox' masing- masing. Bila rasa kurang sihat, boleh segera dapatkan vitamin untuk meningkatkan imun booster anda!!






Rasanya ini sahaja perkongsian yang dapat saya utarakan. Jumpa lagi di lain masa iya!


Syah nak pi bercuti sat dengan ahli keluarga. Semua ada, baik ayahanda dan juga bonda. tak sabar rasanya. 

Doakan perjalanan kami selamat pergi & pulang ya.




No comments:

Post a Comment